Algemene voorwaarden

Versie januari 2024

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en producten die ReconHRM B.V. levert aan haar klanten.

Logo ReconHRM
  1. Definities en interpretatie

    1. In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder "ReconHRM": de besloten vennootschap ReconHRM B.V. statutair gevestigd te Rosmalen, De Barkentijn 7 (5247 LC) en ingeschreven in het handelsregister onder nummer 91295009.
    2. Deze algemene voorwaarden hebben betrekking op de levering van Diensten door ReconHRM.
    3. Diensten: de diensten die ReconHRM op grond van een overeenkomst levert inclusief de eventuele trainingen aan het personeel van opdrachtgever die voor de gebruikmaking van de diensten wenselijk of noodzakelijk zijn.
    4. Opdrachtgever: de rechtspersoon waarmee ReconHRM onderhandelt over het sluiten van een Overeenkomst dan wel waarmee ReconHRM een overeenkomst heeft gesloten.
    5. Overeenkomst: een schriftelijke overeenkomst tussen ReconHRM en Opdrachtgever die tot stand komt op de wijze zoals beschreven in artikel 3.3.
    6. Project: een in Overeenkomst beschreven project.
    7. Partijen: ReconHRM en Opdrachtgever gezamenlijk, of afzonderlijk als "Partij".
    8. Traject: een in de Overeenkomst beschreven traject.
    9. In geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen uit de Algemene Voorwaarden en de bepalingen in een Overeenkomst prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.
  2. Toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden

    1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en aanbiedingen van ReconHRM en op alle Overeenkomsten die door Partijen worden gesloten en op alle daaruit voortvloeiende verbintenissen en (rechts)handelingen.
    2. Door ondertekening van enige Overeenkomst met ReconHRM, waarin naar deze Algemene Voorwaarden wordt verwezen, verklaart de Opdrachtgever een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden te hebben ontvangen, van de inhoud daarvan kennis te hebben genomen en deze te hebben aanvaard.
    3. Afwijkingen en aanvullingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen Partijen zijn overeengekomen.
    4. Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden onverkort van kracht blijven. Partijen zullen in dat geval in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen.
  3. Offertes en de totstandkoming van een Overeenkomst

    1. Offertes van ReconHRM zijn geldig gedurende een periode van twee (2) maanden na de offertedatum, tenzij in de offerte anders is vermeld, en maken deel uit van een Overeenkomst, zodra deze tot stand is gekomen.
    2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan ReconHRM verstrekte gegevens waarop ReconHRM haar aanbieding baseert.
    3. Een Overeenkomst komt tot stand door de schriftelijke aanvaarding van de offerte van ReconHRM door Opdrachtgever, dan wel door het rechtsgeldig ondertekenen van een door ReconHRM opgestelde conceptovereenkomst. In het geval dat de aanvaarding van Opdrachtgever afwijkt van de offerte van ReconHRM komt een Overeenkomst pas dan tot stand op het moment dat ReconHRM schriftelijk heeft ingestemd met de wijzigingen.
    4. Alle opdrachten van Opdrachtgever gelden als uitsluitend aan ReconHRM gegeven, ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling is dat een opdracht door een bepaalde persoon zal worden uitgevoerd. De toepasselijkheid van artikel 7:404 BW en artikel 7:407 lid 2 BW wordt hierbij uitgesloten.
  4. Diensten

    1. ReconHRM zal de in de Overeenkomst overeengekomen Diensten aan Opdrachtgever verlenen.
    2. ReconHRM zal zich naar beste kunnen inspannen de Diensten met zorg uit te voeren, conform hetgeen is afgesproken in de Overeenkomst en bijbehorende Service Level Agreement.
    3. ReconHRM is gerechtigd op enig moment de overeengekomen Diensten te wijzigen door middel van een schriftelijke mededeling aan Opdrachtgever. Een dergelijke wijziging zal echter niet eerder van toepassing zijn dan vier (4) weken na de dagtekening van de schriftelijke mededeling. Indien ReconHRM gebruik maakt van de wijzigingsbevoegdheid als bedoeld in dit artikel 4.3, is de Opdrachtgever gerechtigd om de Overeenkomst op te zeggen met ingang van de datum van de wijziging van de Diensten conform het bepaalde in artikel 9.5.
  5. Informatie verstrekken en medewerking

    1. Opdrachtgever zal steeds tijdig en op de juiste wijze de gegevens en inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen die ReconHRM nodig heeft om de weergegeven Diensten in de Overeenkomst en de Overeenkomst zelf uit te kunnen voeren.
    2. Opdrachtgever zal tevens alle wijzigingen van de in artikel 5.1 bedoelde gegevens en inlichtingen zo spoedig mogelijk doorgeven aan ReconHRM
  6. Tarieven en indexering

    1. Alle door ReconHRM in de Overeenkomst genoemde tarieven zijn uitgedrukt in euro’s en zijn exclusief BTW en exclusief andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
    2. ReconHRM kan niet aan haar offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte of aanbieding – dan wel een onderdeel daarvan – een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
    3. ReconHRM is gerechtigd de overeengekomen prijzen ingaande 1 januari van ieder kalenderjaar – zo nodig achteraf – te indexeren overeenkomstig de door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde maand consumentenprijsindexcijfer (CPI) waarbij ReconHRM de periode van 1 september in het voorafgaande jaar tot 1 september in het jaar erop aanhoudt. Hierbij wordt de reeks 2015=100 gehanteerd.
    4. In plaats van de indexering van het vorige lid heeft ReconHRM het recht op een hogere prijsverhoging aan de opdrachtnemer in rekening te brengen als gevolg van branche gerelateerde kostenstijgingen of uitbreiding van de dienstverlening, per 1 januari of per andere datum.
  7. Facturering en betaling

    1. Facturering vindt, tenzij anders is overeengekomen in de Overeenkomst, vooraf per jaar plaats op basis van het aantal medewerkers in dienst bij Opdrachtgever op de peildatum (ingangsdatum van de overeenkomst).
    2. Indien sprake is van incidentele kosten, bestaande uit bijvoorbeeld trainings-, consultancy-, inrichtings- of ontwikkelkosten, zal aan het eind van iedere maand de factuur worden opgesteld en is er dus sprake van betaling achteraf (m.u.v. het vooraf overeengekomen in de Overeenkomst, dit wordt te allen tijde bij aanvang van de dienstverlening in rekening gebracht).
    3. Betaling van facturen dient te geschieden binnen dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum op een door ReconHRM aangegeven bankrekening. De op de dagafschriften van de bank van ReconHRM aangegeven valutadatum wordt hierbij als dag van betaling aangemerkt.
    4. Indien daartoe naar het oordeel van ReconHRM aanleiding bestaat, is ReconHRM gerechtigd om nadere zekerheden ten aanzien van betaling te verlangen of de betalingstermijn te verkorten.
    5. Indien Opdrachtgever de juistheid van (een onderdeel van) de factuur betwist, dient hij - schriftelijk en gemotiveerd – binnen tien (10) werkdagen na factuurdatum bezwaar aan te tekenen. Opdrachtgever is niettemin gehouden tot betaling van het niet-betwiste gedeelte conform het bepaalde in artikel 7.3.
    6. Indien en voor zover het betwiste gedeelte van de factuur toch verschuldigd blijkt, is Opdrachtgever gehouden de wettelijke handelsrente te vergoeden over het ten onrechte niet betaalde bedrag vanaf het moment dat de betalingstermijn is verlopen.
    7. Behoudens in geval van betwisting van (een onderdeel van) de factuur op grond van artikel 7.5, is de Opdrachtgever niet gerechtigd tot opschorting van betaling van aan ReconHRM verschuldigde bedragen.
    8. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot verrekening van facturen met hetgeen Opdrachtgever van ReconHRM te vorderen heeft of meent te vorderen te hebben.
  8. Gevolgen van niet of niet tijdige betaling

    1. Bij overschrijding van de betalingstermijn is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder dat een ingebrekestelling of sommatie is vereist.
    2. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot aan de dag van volledige betaling, is Opdrachtgever aan ReconHRM de wettelijke handelsrente verschuldigd.
    3. Voorts is Opdrachtgever de in redelijkheid door ReconHRM gemaakte kosten voor invordering van het door de Opdrachtgever verschuldigde, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten (waaronder begrepen de kosten van zowel interne als externe rechtsbijstand) verschuldigd ter hoogte van vijftien procent van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 500,00 (zegge; vijfhonderd euro).
    4. Onverminderd de overige rechten en vorderingen van ReconHRM, is ReconHRM - in het geval dat Opdrachtgever in verzuim is op grond van artikel 8.1 - gerechtigd de te leveren Diensten op te schorten dan wel de Overeenkomst te ontbinden op grond van artikel 9.2. Duidelijkheidshalve zij vermeld dat opschorting van de overeengekomen Diensten de verplichting van Opdrachtgever om de openstaande facturen te voldoen onverlet laten.
    5. Ter voorkoming van twijfel zij vermeld dat ReconHRM niet aansprakelijk is voor enige schade die (mede) het gevolg is of samenhangt met de opschorting van Diensten door ReconHRM.
  9. Duur en beëindiging van de Overeenkomst

    1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van één (1) jaar vanaf de datum van totstandkoming ervan (de “Initiële Duur”), waarna de Overeenkomst van rechtswege wordt verlengd met opvolgende periodes van één (1) jaar, tenzij één van de Partijen de Overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van twee (2) maanden voor het einde van de Initiële Duur, een verlenging daarvan of in onderling overleg. Opzegging van de Overeenkomst dient per aangetekende e-mail of aangetekende brief te geschieden.
    2. Onverminderd het bepaalde in artikel 9.3, hebben Partijen het recht de Overeenkomst, geheel of gedeeltelijk, met onmiddellijke ingang tussentijds te ontbinden in het geval van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een wezenlijke verplichting onder de Overeenkomst door de andere Partij die, voor zover nakoming niet blijvend onmogelijk is of het verzuim niet reeds is ingetreden, niet binnen dertig (30) dagen na een schriftelijke ingebrekestelling door die Partij is gezuiverd. Betalingsverplichtingen van Opdrachtgever en alle andere verplichtingen tot medewerking door Opdrachtgever gelden in ieder geval steeds als wezenlijke verplichtingen onder de Overeenkomst.
    3. ReconHRM is gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang tussentijds, geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder daartoe eerst Opdrachtgever in gebreke te hoeven stellen, indien:
      1. blijkt dat Opdrachtgever met voorbedachten rade onjuiste en/of onvolledige informatie aan ReconHRM heeft verstrekt, en aan opdrachtgever aldus verwijtbaar gedrag of handelen is toe te kennen;
      2. aan Opdrachtgever (voorlopige) surséance van betaling wordt verleend;
      3. het faillissement van Opdrachtgever wordt aangevraagd of verleend;
      4. Opdrachtgever zelf surséance van betaling of faillissement aanvraagt;
      5. Opdrachtgever aan zijn schuldeisers een (onderhands) akkoord aanbiedt of (met dit doel) een vergadering van schuldeisers bijeenroept;
      6. maatregelen worden getroffen die duiden op liquidatie of beëindiging van de onderneming van Opdrachtgever;
      7. de ondernemingsactiviteiten van Opdrachtgever naar het buitenland worden verplaatst;
      8. het vermogen van de Opdrachtgever onder bewind of beheer wordt gesteld.
    4. Indien zich een situatie voordoet of dreigt voor te doen als omschreven in artikel 9.3 is Opdrachtgever verplicht ReconHRM daarvan onverwijld schriftelijk in kennis te stellen.
    5. Opdrachtgever is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen indien ReconHRM besluit de overeengekomen Diensten te wijzigen conform het bepaalde in artikel 4.3. Voornoemde opzegging dient Opdrachtgever binnen vier (4) weken, na de schriftelijke mededeling door ReconHRM van de voorgenomen wijziging(en), te worden gedaan door middel van een aangetekende brief. Duidelijkheidshalve zij hierbij vermeld dat indien Opdrachtgever de Overeenkomst niet binnen voornoemde termijn opzegt, Opdrachtgever de Overeenkomst uitsluitend kan opzeggen met inachtneming van het bepaalde in artikel 9.1.
  10. Verhindering en annulering

    1. Geplande afspraken voor alle dienstverlening dienen uiterlijk 24 uur voor het afgesproken tijdstip geannuleerd te worden. Bij overschrijding van deze termijn worden de kosten van de geannuleerde volledig aan de opdrachtgever in rekening gebracht.
    2. Voor annulering van projecten, trainingen en workshops geldt dat dit schriftelijk en 14 dagen voor het afgesproken tijdstip dient plaats te vinden. Bij overschrijding van de annuleringtermijn wordt 50% van het totale factuurbedrag van de opdracht in rekening gebracht.
  11. Aansprakelijkheid

    1. De totale aansprakelijkheid van ReconHRM wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst of uit enige andere hoofde is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag dat Opdrachtgever aan ReconHRM heeft betaald in het jaar waarin het schade toebrengende feit heeft plaatsgevonden. Dit, met een maximum van € 2.500 (zegge: vijfentwintighonderd euro) per gebeurtenis en maximaal € 10.000 (zegge: tienduizend euro) per jaar, waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.
    2. De aansprakelijkheid van ReconHRM voor schade door dood, lichamelijk letsel of wegens materiële beschadiging van zaken zal in geen geval meer bedragen dan € 2.000.000 (zegge: twee miljoen euro) per gebeurtenis per jaar, waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis. Indien Opdrachtgever schade lijdt die door zijn verzekering wordt gedekt, is ReconHRM voor die schade niet aansprakelijk.
    3. De aansprakelijkheid van ReconHRM voor (i) indirecte schade, (ii) gevolgschade, (iii) gederfde winst, (iv) gemiste besparingen, (v) verminderde goodwill, (vi) schade door bedrijfsstagnatie, (vii) schade als gevolg van aanspraken van klanten c.q. afnemers van Opdrachtgever, (viii) schade door verlies, vernietiging of verminking van gegevens is uitgesloten.
    4. De in artikel 11.1 tot en met 11.3 bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van ReconHRM of haar medewerkers.
    5. Ter voorkoming van twijfel zij vermeld dat ReconHRM niet aansprakelijk is voor enige schade die (mede) het gevolg is van het niet (juist, tijdig of volledig) nakomen door Opdrachtgever van verplichtingen rustend op Opdrachtgever op grond van de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden, opgenomen in de werkafspraken of op grond van de toepasselijke wet- en regelgeving. Onder deze verplichtingen vallen in ieder geval, doch niet uitsluitend, het op de juiste wijze verstrekken van alle relevante informatie aan ReconHRM en het naleven van de door ReconHRM gestelde -dan wel wettelijke termijnen. ReconHRM is voorts niet aansprakelijk voor schade die (mede) veroorzaakt is door het niet (juist, tijdig of volledig) opvolgen door Opdrachtgever van instructies en adviezen van ReconHRM of door haar ingeschakelde derden.
    6. ReconHRM is nimmer aansprakelijk voor de door de opdrachtgever in het systeem genoteerde informatie omtrent het functioneren van medewerkers. Van Opdrachtgever wordt verwacht deze informatie op verantwoorde wijze te formuleren en gaat ervan uit dat deze feedback en geplande vervolgacties door Opdrachtgever met de medewerkers in kwestie worden besproken. ReconHRM kan niet aansprakelijk gehouden worden voor vervolgschade ontstaan uit een datalek van genoemde informatie.
  12. Overmacht

    1. ReconHRM is niet aansprakelijk voor het niet, niet tijdig of niet volledig nakomen van haar verplichtingen indien er sprake is van overmacht. Alle omstandigheden die de naleving van de Overeenkomst belemmeren en die in redelijkheid niet voor risico van ReconHRM behoren te komen, worden beschouwd als niet-toerekenbare tekortkoming en leveren overmacht op.
    2. De in artikel 12.1 genoemde omstandigheden doen zich onder meer, en derhalve niet uitsluitend, voor in geval van oorlog, oorlogsgevaar en oproer, terroristische aanslagen of dreigingen, natuurrampen, belemmerende maatregelen van binnenlandse en buitenlandse overheden, sabotage, (algehele) werkstaking, bedrijfsbezetting, vervoersstremmingen, tekortkomingen van leveranciers van goederen en/of diensten, computer- of elektronicastoringen, bedrijfsstoring zoals brand, het verloren gaan van gegevens, stroomuitval, bedrijfsongeval, epidemieën ten gevolge waarvan nakoming van de Overeenkomst tijdelijk of blijvend onmogelijk is.
    3. ReconHRM is verplicht zich alle inspanningen te getroosten die van een modern bedrijf mogen worden verwacht om het geautomatiseerde systeem waarmee zij werkt te beveiligen en om het online verzenden van gegevens zo betrouwbaar en veilig mogelijk te laten verlopen. De in artikel 12.2 genoemde omstandigheden doen zich echter eveneens onder meer, en derhalve niet uitsluitend, voor indien derden zich - ondanks voornoemde inspanningen van ReconHRM - op ongeautoriseerde wijze toegang verschaffen tot het geautomatiseerde systeem waar ReconHRM mee werkt en schade veroorzaken door verminking, onrechtmatig gebruik, verwijdering of aanvulling van geautomatiseerde bestanden
    4. Indien één van de Partijen niet aan haar verplichtingen kan voldoen, of zij redelijkerwijs kan verwachten hieraan niet te kunnen gaan voldoen als gevolg van overmacht, is deze partij gehouden de andere partij daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen. In voornoemd geval wordt de uitvoering van de Overeenkomst opgeschort zolang de oorzaak van de overmacht uitvoering door ReconHRM onmogelijk maakt, zonder dat Opdrachtgever aanspraak kan maken op schadevergoeding, onverlet de verplichting van ReconHRM om zich in te spannen de oorzaak van de situatie van overmacht weg te nemen.
    5. Indien één van de Partijen gedurende een periode langer dan twee maanden door overmacht verhinderd is de verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst na te komen, of vanaf het moment dat vaststaat dat de toestand van overmacht langer dan twee maanden zal duren, is elk van de Partijen bevoegd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.
    6. Indien één van de Partijen de Overeenkomst opzegt op grond van artikel 12.5, zullen Partijen overgaan tot finale afrekening.
  13. Geheimhouding

    1. Alle informatie uit de samenwerking tussen opdrachtgever en ReconHRM (of door ReconHRM gecontracteerde derden) wordt met vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid behandeld. De informatie wordt niet aan derden verstrekt, behoudens voor zover ReconHRM hiertoe door een wettelijk voorschrift verplicht is.
  14. Intellectuele eigendommen

    1. Op alle door ReconHRM in verband met de uitvoering van de werkzaamheden opgestelde en gebruikte middelen, blijven eigendom van ReconHRM en mogen niet zonder schriftelijke toestemming door opdrachtgever worden behouden of vermenigvuldigd. Intellectuele eigendomsrechten op ontwikkelde adviezen, modellen, methoden, technieken, programmatuur en producten blijven voorbehouden aan ReconHRM.
  15. Inschakelen van derden

    1. ReconHRM is gerechtigd bij de uitvoering van Diensten of andere werkzaamheden derden in te schakelen met inachtneming van de hiervoor geldende eisen.
  16. Verbod op overname personeel

    1. Opdrachtgever is niet gerechtigd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ReconHRM tijdens de uitvoering van de Overeenkomst en binnen één jaar na beëindiging daarvan, om welke reden dan ook, medewerkers van ReconHRM of door ReconHRM ingeschakelde derden (of diens personeel) die betrokken zijn geweest bij de uitvoering van de Diensten of andere werkzaamheden, (i) in dienst te nemen, (ii) met hen over indiensttreding te onderhandelen en/of (iii) op andere wijze dan contractueel met ReconHRM overeengekomen direct of indirect werkzaam te laten zijn.
    2. Bij overtreding van het bepaalde in artikel 16.1 van deze Overeenkomst verbeurt Opdrachtgever ten gunste van ReconHRM een terstond, zonder sommatie of ingebrekestelling opeisbare boete ter hoogte van een bruto jaarsalaris van de betrokken werknemer, met een minimum van € 50.000 (zegge: vijftigduizend euro), per overtreding, onverminderd alle andere rechten en vorderingen van ReconHRM.
  17. Toepasselijk recht en geschillen

    1. Deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst worden beheerst door Nederlands recht.
    2. Alle geschillen die naar aanleiding van deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst of de uitvoering daarvan mochten ontstaan, zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de rechtbank.